Saturday, December 26, 2009

Fanatik KeNegeri~an

Terengganu adalah salah sebuah negeri yg mengutamakan industri perlancongan. Oleh itu kita haruslah menunjukkan sikap ketimuran yg tinggi.

Dahulu kita adalah pusat islam pertama di Malaysia, hr ini w/pun kita adalah neg. ke 3 t'miskin ttp rakyat kita adalah yg t'kaya di Malaysia (merujuk kpd fakta yg dipercayai .. ). Ramai anak2 TRG hari ini b'hijrah ke neg. org (Johor, Melaka & Selangor).

Ttp kekuatan kenegerian kita tidaklah sekuat Kelantan, ttp kita adalah adik beradik jika d neg. org.

Sepanjang kili d perantauan, anak2 TRG adalah yg plg CERIA sekali, meliputi kaw. yg lebih luas, merangkumi p'gaulan yg tidak t'batas. Kita blh b'diri d neg. org ttp w/b.pun keringat kita tetap ingin pulang ke neg. sediri.

Bahasa kita selalu d t'tawakan krn t'amat pelik pd mereka, ttp .. bahasa kita byk merujuk kpd Bahasa Arab & byk juga yg d cataskan drpd Bahasa Melayu sndr. Ttp .. dlm masa yg sama, kita mencipta bahasa kita sdr. EXP : 'Sokmo, Lening, Nelang, Bekeng etc'.

P'gaulan kita adalah yg t'kasar, menyentuh dr hati ke hati. Ini menyebabkan kita adalah anak neg. yg penyabar dgn karenah neg. org. Ttp kita x bole adaptasi gurauan t'sebut ke Johor. Krn Johor memiliki barisan Melayu Jawa & Bugis yg ke 2 b'jaya d Malaysia.

Setiap Neg. ada IDnya sendiri. Kelantan : Budu, Pahang : Sata & Otok2, Johor : Pasu + Kerepek, Melaka : A'Farmosa N-Sembilan : Masakan2 Pedas, Selangor : KLCC & Petronas Tower, Kedah : Padi, Perak : Ikan P'kasam, P. Pinang : Asam, Terengganu : Nasi Dagang.

Ttp itu semua bole d dapati di Malaysia :)

Cuma ID yg masih x dpt d tiru adalah Keropok Lekor Ver. TRG gak !! Ini krn kita mggunakan ikan dlm 90% kandungan, mengutamakan kesegaran & kuantiti yg byk. Kita t'sohor krn ID yg istimewa ini, kita juga b'jaya meMURTADkan ramai generasi KL dgn keindahan Utara ke Selantan pemandangan Laut China Selatan.

Cuma keropok kita byk d pandang serong kerana t'pesona dgn keropok versin Indon yg di campur dgn Kulit Ayam/Lembu. Mereka akan hidup menderita krn sikap -ve dia org. :))

Ketupat Sotong kita selalu d pandang rendah oleh byk neg. lain. Ini krn ID kita ini t'lalu manis utk d terima, ttp itu adalah 1 p'kara warga TRG begitu CREATIVE membuat makanan. Itu x t'masuk lagi Goreng Pisang Ver. Trg & kuih2 lain yg kili x ingat dah.

Byk pengembaraan, luas pengalaman & masih byk lagi kili x b'kongsi b'sama. Terima kasih krn membaca. :)

No comments: